zaterdag 25 januari 2014

Pollo dal forno - kip uit de oven


Een `secondo` die iets meer tijd en moeite kost dan je gewend bent van mijn gebruikelijke recepten.Ik denk echter dat het het dubbel en dwars waard is. Daarnaast is er natuurlijk de simpele versie zodat je de half-uur-limiet waar jullie steeds om vragen, niet zult overschrijden. En natuurlijk, de vegetarische variant.

Ik heb dit recept een keer gemaakt op de dag voor ik naar Umbria vertrok. Na drie weken kwam ik terug en er hing een rare, vieze lucht in huis. Ik gaf de katten de schuld en maakte het hele huis schoon, maar het hielp niets. Ik vroeg degene die op mijn katten had gepast of hij wist wat het was. Hij vertelde me dat hij het hele huis doorzocht had, omdat hij dacht dat de katten een dode vogel of muis verstopt hadden maar hij had niks kunnen vinden.
De volgende dag had ik de oven nodig.... ik zal niet in verdere details treden, maar je bakplaat vies in de oven achterlaten is niet iets dat ik je aanraad.
Sinds die dag gebruik ik een ovenschaal.

Ingredienten:
4 kippenpoten
4 knoflookteentjes
olijfolie extra vergine
zout en peper
1 takje rozemarijn

Voor de battuta en de saus:
2 el. olijfolie
1 ui, gesnipperd, of lees eerst de simpele versie!
1 wortel, gehakt
1 stengel bleekselderij in stukjes – eventuele blaadjes niet weggooien, die gebruiken we ook
2 tomaten, in stukjes gesneden
4 eetlepels tomatenpuree of passata
zout en peper
verse peterselie, gehakt

Verwarm de oven voor op 200°C
Spoel de kippenpoten met water en dep ze droog met keukenpapier. Bestrooi ze met zout en peper. Giet de olijfolie in de ovenschaal en leg de kip er in, draai één keer om zodat ze helemaal bedekt zijn met olie. Snij de knoflookteentjes in maar laat ze heel. Leg op elke poot een knoflookteentje. Leg de rozemarijn er op.
Dek de schaal af met aluminiumfolie en zeg hem een half uur in de oven. Draai dan de kippenpoten om en laat ze nog een half uur in de oven.

Maak intussen de battuta en de saus.
Verhit de olijfolie in een pan en fruit de ui, wortel en selderij tot ze licht gekleurd zijn. Voeg de tomaten toe en stoof die 5 – 10 minuten mee. De tijd hangt een beetje af van de hoeveelheid vocht die de tomaten loslaten, dat moet verdampt zijn. Voeg de tomatenpuree of passata toe. Breng op smaak met zou en peper, de peterselie en de gehakte selderijblaadjes. Laat ongeveer 10 minuten stoven op heel laag vuur.

Simpele versie: koop een kant en klare saus. Er bestaan diverse die perfect zijn voor dit gerecht. 

Als de kip ongeveer een uur in de oven heeft gestaan (hij moet zo´n beetje gaar zijn nu) haal je het aluminiumfolie eraf en gooi dan ook de knoflookteentjes weg. Giet je saus over de kip en laat het nog 10 minuten in de oven goed heet worden. Kijk of er genoeg vocht is, voeg anders een beetje water toe.

Ik geef de saus altijd bij pasta en daarna de kip met ciabatta en een groene salade, maar als je één gerecht wil, kan de kip goed met pasta als penne, fusilli of pipe rigate.

Vegetarische variant
Dit gerecht kan prima gemaakt worden met een vleesvervanger als quornschnitzel of groentenburger. Maak in dat geval eerst de battuta en de saus. Leg de schnitzel of burger in de geoliede ovenschaal en bak hem tien minuten in de oven, keer en bak nog een keer tien minuten. Giet de saus erover en laat hem nogmaals vijf minuten heet worden. Er komt minder vocht vrij, dus misschien moet je wat water toevoegen.

Als je geen vervanger wilt gebruiken, lukt het heel goed met tofu. Leg een blok tofu in de geoliede ovenschaal en voeg direct de saus toe. Dek afmet aluminiumfolie. Laat tien minuten in de oven, keer de tofu en laat nog 10 minuten bakken. Verwijder dan de folie en bak nog 5 minuten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten