zaterdag 25 januari 2014

Peperoni arrosti (geroosterde paprika´s)

Dit recept brengt jeugdherinneringen terug... in ieder geval over hele vieze handen als de olie tussen mijn  brood uitdroop. En iets recentere herinneringen aan mijn vriend Marco, die ´s morgens even langs kwam en maar bleef rondhangen, af en toe snuivend en toen ik vroeg of hij wilde blijven lunchen meteen `siiiii` zei. Tot hij hoorde dat de paprika´s voor het avondeten waren. Toen moest hij ineens weg.
Een andere herinnering, ook uit Italië natuurlijk, was dat ik een extra grote schaal peperoni had gemaakt. Terwijl ze stonden af te koelen, dacht ik wel even iets anders te kunnen doen. Dat kon ook, maar toen ik terugkwam zijn mijn kat Vieri met een vette kop op het aanrecht en van de paprika´s waren nog maar een paar sliertjes over. Die zwerfkatten lusten ook alles.
Maar goed, het recept (bijgerecht):

2 rode en 2 gele paprika´s, schoongemaakt en in reepjes gesneden
olijfolie extra vergine
1 teen knoflook, gesnipperd
2 el. balsamico azijn
zout

Laat de olie goed heet worden in een pan waar alle paprika´s in passen. Bak de paprika´s omscheppend tot ze zacht zijn en de randen zwart geblakerd worden. Zet dan het gas laag en bak de knoflook even mee (niet te lang anders wordt ie bitter).
Maal zout over de paprika´s en schep ze nog even om. Doe de azijn erbij en laat voor het grootste deel verdampen.
Laten afkoelen op kamertemperatuur. Niet in de koelkast, dat maakt ze minder smakelijk.

Maak intussen de keuken schoon.
Eten met een Umbrisch brood zonder zout.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten