zaterdag 25 januari 2014

Limoncello (nl)


Voor ik ga vertellen hoe ik mijn limoncello heb gemaakt, wil ik de moeder van mijn vriendin Alessadra Malozzi bedanken. Op een fijne herfstdag in Umbria zaten we in de prachtig ingerichte zitkamer van haar geweldige boerenhuis van een glaasje limoncello te genieten. Ik vertelde haar dat ik een keer bijna vergiftigd ben door mijn huisgemaakte limoncello en toen vertelde deze lieve dame mij hoe ik het goed moest doen, en liet me zien hoe ik de citroenen moest schillen. Ik ben haar erg dankbaar.

De eerste keer dat ik limoncello proefde was in de vorige eeuw. Het werd me bijna opgedrongen door mijn toenmalige buurman – later één van mijn beste vrienden – die me zei dat ik dit absoluut moest proberen. Hij spelde de naam bijna eerbiedig, alsof het vloeibaar goud was.. l.i.m.o.n.c.e.l.l.o...
We hadden een hele leuke avond met een heel stel Italianen maar we waren het er over eens dat we alleen in het weekend of bij speciale gelegenheden limoncello zouden drinken. Op de één of andere manier was er elke avond een speciale gelegenheid.. 

De beste limoncello krijg je als je citroenen uit Sorrento gebruikt. Maar ik denk dat alle biologische citroenen de klus zullen klaren, zolang je maar zorgt dat ze echt biologisch zijn, want er mag geen spoor van bestrijdingsmiddelen in de schil zitten. En dan nog moet je ze goed schoonboenen.

Benodigd:
8 citroenen
1 liter inmaakalcohol (ik neem het uit Italie mee)
700 gram suiker
800 ml water.

Schil de citroenen met een scherp mesje en zorg dat je echt alleen het gele gedeelte gebruikt.
Doe de schillen in een gesteriliseerde pot en giet de alcohol erbij. Sluit zorgvuldig en laat het geheel 15 dagen op een donkere droge plek staan.








Op dag 16 maak je een siroop van het water met de suiker. Breng het aan de kook, laat een paar minuten doorkoken en laat afkoelen.

Meng het suikerwater door het citroenmengsel, roer goed. 








Filter het twee keer en giet het dan in gesteriliseerde flessen. Op een donkere, koele droge plaats bewaren.
Serveer vanuit de vriezer.











Bonusrecept:
Citroen-sinaasappelgelei
Ik hield citroenen over die ik eigenlijk niet wilde weggooien. Ik heb ze uitgeperst en er de schil van een sinaasappel doorgedaan (zorg ook hier dat je het wit niet gebruikt). De sinaasappel ook uitpersen en samen met het citroensap en de schillen een kwartiertje laten borrelen op laag vuur.
Daarna filteren, terugdoen in de pan. Geleisuiker toevoegen, aan de kook brengen en daarna overdoen in gesteriliseerde potjes.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten